O RPG

Prawa autorskie

Tekst ten zamieszczony został tutaj za uprzejmością Artuta – jednego z administorów portalu Valkiria poświęconemu rpg, i autorowi tego tekstu

Tomasz Wachla

Co to jest RPG

RPG (z ang. Role Playing Games) czyli gry fabularne to rodzaj rozrywki ostatnio bardzo popularnej na zachodzie i w Polsce. Przypominają trochę połączenie gier planszowych (np. „Magia i Miecz” i „Obcy”) z teatrem.

Jak grać?

By rozpocząć grę należy zebrać minimum 2 graczy. Jeden z nich staje się Mistrzem Gry. To on odpowiada za rozgrywkę. Jest reżyserem, scenarzystą i aktorem. Jego decyzje są nieodwołalne.
Mistrz Gry spotyka się z Graczem lub graczami by wspólnie grać. Optymalną ilością graczy jest Mistrz Gry i 4 graczy choć często jest ich 3 a nawet 10. Najwygodniej jednak grać czteroosobową grupą.

Na początku należy zdecydować w jaki system zagrać. System najczęściej jest zapisany w formie reguł w podręczniku. Każdy z systemów zawiera w sobie opis świata gry i zasady związane z mechaniką. Najczęściej spotykane są systemy fantasy (przypominające średniowiecze, w których najczęściej występuje magia i fantastyczne postaci: smoki, magowie, elfy, krasnoludy itp. Owe światy często wzorowane są na literaturze; np. książkach Tolkiena i Sapkowskiego – „MERP” czy „Wiedźmin RPG”), lecz także SciFi (są to światy „przyszłościowe” np. „CyberPunk 2020”, lub postapokaliptyczne przypominające serię „Mad Max” – „Necropunk”). Zdażają się także inne systemy (np. oparte na bajkach animowanych „TOON”, czy na historii jak „Dzikie Pola”).

Często gracze decydują się na grę w systemie autorskim, czyli stworzonym przez siebie.

Jak przygotować sesję?

Sesja to kilkugodzinna rozgrywka (najczęściej trwająca 5 godzin, ale czasem krócej lub dłużej, nawet całą noc). Gracze spotykają się najczęściej w domu Mistrza Gry. Prowadzący wcześniej ustala z graczami, w który system będą grać. Następnie przygotowuje scenariusz.
Scenariusz gry bardzo przypomina ten filmowy. Jest w nim opisana fabuła, lokacje w których znajdą się gracze, bohaterowie występujący w tle itp. Scenariusz najczęściej pisze sam MG wymyślając fabułę na pdstawie przeczytanych książek czy obejżanych filmów. Scenariusz zapisuje się na kartce lub drukuje na komputerze. Gotowe scenariusze można znaleźć w czasopismach branżowych (poświęconych RPG) lub w internecie.

Gdy jest już gotowy scenariusz, Mistrz Gry przygotowuje muzykę potrzebną na sesję. Muzyka spełnia ogromną rolę w grze. Odtwarzana w odpowiednim momencie gry (np. ostra i szybka w czasie walki) wprowadza znakomity klimat. Najlepiej odtwarzać muzykę filmową gdyż nadaje się do tego wręcz idealnie. Osobiście zachęcam do używania w tym celu komputera. Można wtedy wykorzystać różnego rodzaju pliki dźwiękowe (np. wystrzały, czy odgłos burzy).

Gdy jest gotowa muzyka warto pomyśleć o scenografii i odpowiednio przygotować miejsce gry. W tym celu warto np. przy grze w systemy fantasy zaciemnić pomieszczenie i zapalić kilka świec, ukryć wszelkie współczesne przedmioty (np. przykryć komputer starą zasłoną). W przypadku systemów przyszłościowych można włączyć jarzeniówkę i wentylator…

Następnie należy przygotować postaci, którymi będą grać uczestnicy. Tzn. bohater jest najczęściej opisany w formie współczynników na karcie postaci. Są tam określone jego umiejętności, cechy psychofizyczne itp. w formie cyfr (najczęściej procentowo). Np. inteligencja = 60% co oznacza, że postać jest całkiem inteligentna. Na karcie postaci zapisywany jest także ekwipunek postaci, jej opis wyglądy itp.
Postaci zazwyczaj są losowane przez graczy na zasadach danego systemu (zazwyczaj gracze rzucają kostkami by określić cechy postaci).

Gdy postaci są gotowe gracze mogą jeszcze pomyśleć o przebraniu się za nie. Ułatwi się to wczucie się w swoją rolę. Nie musi to być np. pełna zbroja płytowa, czy cybernetyczny szkielet zrobiony z aluminium. Wystarczą drobne elementy (np. czapka, płaszcz, czy przeciwsłoneczne okulary).

Gra.

Mistrz gry zaczyna grę. Na początek opisuje krótko miejsce gdzie postaci graczy rozpoczynają swoją wędrówkę. Krótko opisuje im świat, aktualną porę roku, tło historyczne…

„…jest 13 rok panowania króla Nathana. Zima spowiła całą okolicę. Od wielu miesięcy światem rządzi zamieć i lód. Wy zatrzymaliście się w Tor Bereth – stolicy królestwa Sawor. Dość długo mieszkacie w karczmie „Pod kociołkiem” gdzie karczmarz krzywo już na Was patrzy. Czeka na spłacenie rachunku. Niestety zdążyliście już dawno wydać ostatnio zarobione złoto…”

I gra się rozpoczyna. Mistrz Gry cały czas opisuje graczom świat i skutki czynności wykonywanych przez graczy. Jak to wygląda? Otóż Wojtek grający rycerzem Ferrixem postanawia poszukać pracy. Deklaruje zatem czynność:

„…podchodzę do karczarza. – Gospodarzu czy nie wiesz o jakiejś pracy godnej nas? Może ktoś poszukuje najemników?…”.

Gracz zwraca się bezpośrednio w pierwszej osobie do Mistrza Gry odgrywającego rolę karczmarza. Niedopuszczalne jest mówienie:

„…podchodzę do gostka i mówię mu, że szukamy pracy…”

Należy odgrywać jak najlepiej swojego bohatera.

Zatem RPG polega na rozmowie, wymianie informacji, wczuciu się w swoją postać i odegranie jej zachowania. To na prawdę świetna zabawa. ARTUT

Dodaj komentarz